Fogyasztasz-e inulint és élőflórát?

Az elmúlt hetekben egy 3 kérdéses kérdőívre kértünk választ egy Facebook kampányunkban.
Ennek harmadik kérdése így hangzott:

[visualizer id="1056"]

Megosztás

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Mit tehetünk a helyes táplálkozásért?

A mai kor emberének komoly kihívás a megfelelő táplálkozás és ezáltal a tápanyagok helyes bevitele. De mit tekintünk megfelelő táplálkozásnak, meg lehet-e egyáltalán határozni mi a megfelelő? Mivel minden ember anyagcseréje másként működik, ezért nem lehet mindenkire ugyanazt a receptet ráerőltetni.
Ha az emésztésben szerepet játszó tényezőket megismerjük és a táplálkozási alapelveket betartjuk, akkor nagy lépést tehetünk az egészségünk érdekében, függetlenül az anyagcserénket befolyásoló egyéb tényezőktől.

A helyes táplálkozásra már komoly szakirodalmi összefoglalók születtek, melyek mára egyetértenek abban, hogy csökkenteni kell a szénhidrátok bevitelét (“low carb étrend”), minőségi zsírok fogyasztását emelni kell és a lehető legkevésbé feldolgozott (finomított) ételek szolgáltatják az ideális tápanyagokat. Több nyers, “élő” étel fogyasztása és a megfelelő táplálék-kiegészítés az étrendi  átállás egy szerves része. A jelenlegi modern, “nyugati típusú ” táplálkozás gyakorlatilag teljes ellentéte az egészséges étrendnek. Erre a legfőbb bizonyíték a számos krónikus civilizációs megbetegedés, mely a nyugati társadalmak halálozási statisztikájának vezetői. A teljesség igénye nélkül ilyenek az elhízás, a szív és érrendszeri megbetegedések, daganatok, immunrendszert érintő betegségek az emésztőrendszeri gyulladások, cukorbetegség és szövődményei stb.

Komoly kihívások az emésztőrendszernek

Mára számos publikáció jelent meg arról, hogy a jelenlegi táplálkozás hatására hogyan változik meg az emésztőrendszerünk működése és ezzel az anyagcserénk. Olyan biokémiai folyamatok, melyek évmilliók alatt alakultak ki az emberben, – a táplálkozási szokások robbanásszerű átalakulása következtében – rendkívül gyorsan kellett, hogy  megváltozzanak. Detoxikáló, kiválasztó mechanizmusaink túlterheltté váltak, rengeteg “salakanyag” keletkezik a szervezetünkben, melyek többek között a bélrendszert – ezáltal a bélflórát – károsítják. A nitrogén és kéntartalmú étrendi toxinok mellett a gyógyszerek és környezeti mérgek a bélflóránk természetes mennyiségének jelentős részét folyamatosan pusztítják. A magas szénhidráttartalmú ételek folyamatos hormon és enzimingadozásokat okoznak, oxigénhiányos (savasító) környezetet teremtenek többek között a bélrendszerben is.

A nyugati társadalmakban élő emberek bélflórájának összetétele radikális változáson esik át a mindennapokban. A kórokozó (patogén) bélflóra előretörése már mindennapos jelenség, hiszen a jótékony flóra folyamatos pusztulása miatt az immunitás is gyengül, a bél enzimrendszere és nyálkahártyája is sérül. Ezt könyörtelenül kihasználják azok a baktériumok és gombák, melyek nagymértékű elszaporodása bizonyítottan kóros állapotokhoz vezethetnek. Sokszor ezek a mikróbák az egészséges flóra részei, de túlszaporodásuk már káros következménnyel járhat.

Milyen a megfelelő probiotikum?

A legtöbb ember csak akkor gondol a jótékony flóra (probiotikum) pótlására, amikor antibiotikum kúrát kell folytatnia, de sajnos akkor sem a megfelelő pótlást választja.

Alapszabály, hogy a probiotikum minél több törzsből álljon (Lactobacillusok 6-8 féle törzse, Bifidobacterek továbbá lehet Enterococcus sp., Bacillus sp. stb.) és  a napi bevitt csíraszám (CFU: colony forming units) érje el felnőttek esetében a 15 milliárd CFU-t. Gyerekeknél a bevitt csíraszám minimum napi 6-8 milliárd, de gyakran 10 milliárd felett az ideális bevitel.
A magyarországi gyógyszertárakban kapható készítmények csíraszáma nagyságrendileg elmarad ettől a számtól, ezért nem tekinthetők hatékony megoldásnak még antibiotikum kúra során flórapótlásra sem.

Még egy  fontos dolog, hogy nem csak 7-10 nap az alkalmazás ideje, hiszen a kolonizációhoz ennél hosszabb időre van szükség. A megfelelő csíraszám mellett is átlagosan 1 hónapig érdemes folytatni az “újjáépítést”. Eközben akár még probiotikumot is érdemes váltani, hogy minél többféle törzs pótlása valósulhasson meg természetesen a megfelelő napi CFU bevitel mellett.

Miért előnyös a megfelelő probiotikumok fogyasztása?

Számos mai civilizációs betegségről állapították meg, hogy kialakulásában az immunrendszer hibás működésének is kiváltó szerepe van (allergia, daganat, gyulladások, autoimmun betegségek stb.). Ez végső soron teljes mértékben visszavezethető a bélflóra állapotára. Ha a táplálkozásra valaki odafigyel és étrendjét átalakítja, akkor sokat tehet a bélflóra épségének megőrzéséért, ezáltal az immunrendszer helyes működéséhez is döntően hozzájárul. Az étrendi átállás egy hatékony segítője a bélflóra regenerációja nagy dózisú probiotikummal. A helyes táplálkozással rengeteg prebiotikum (a bélflóra számára nélkülözhetetlen tápanyagok és élettér) is bekerül a szervezetbe, ezzel tovább erősíti a jótékony bélflóra megtelepedését.

A bélrendszerünk, nagyszerűen összehangolt rendszerként működik, melynek egyik kulcsfontosságú része a vastagbél mikroflórája.
A mai kor emberének nagy feladata, hogy rendben tartsa bélflóráját, ezzel csökkenteni tudja a betegségek jelentős részének kockázatát.

Vélemény, hozzászólás?

Close Menu